Grön Lycka

Utmaning

Sedan Grön Lyckas begynnelse har målet varit att skapa ett kosmetiskt ekosystem med fokus på hållbarhet och zero waste. Med över 40 produkter och en stadigt växande marknadsandel var det dags för Grön lycka att ta nästa steg.

 

Utmaningen

 

Grön Lycka har alltid handlat om egenvård, hälsa och örtkonst. Med målet att bli kunskapsspridare och en större aktör inom örtkosmetik gällde det att skapa djup kännedom kring produkternas ingredienser och skapandeprocess.

Carina på Grön Lycka ville ta steget in i ett nytt marknadssegment och attrahera nya kundgrupper samt återförsäljare.

Resultatet

 

Ett dekorativt serif-typsnitt och ett mjukt sans-seriftypsnitt formades den nya grafiska profilen kring naturbaserade färger och rundade former för att ge ett lent intryck, precis som produkterna är skapande för.

 

Logotyp

Örtkonsten tar oss tillbaka till asien där läkekonsten främst kommer från kulinarisk tillämpning. Lotusroten som daterar tillbaka tusentals år är en ikon för örtkonsten, som även ska pryda Grön Lycka som en hyllning till varumärkets resa.

E-handel

Kundresan fokuserar på att alltid tillhandage god produktinformation och ingredienslära. Genom välplanerat innehåll slussas besökare från olika köp-stadier in till produkter eller innehåll som matchar kunskapsnivån genom analysering av sökord.

Produktförpackning

Med önskan att nå en annan konsumentgrupp genom återförsäljare handlar produktens utseende inte bara om att förmedla information men också attrahera inköpare och deras slutkunder. Vi använder människans nyfikenhet för att höja betraktarens sinnesupplevelse genom att arbeta in små lukthål i förpackningen som avslöjar utseende och lukt.

“Vi på Grön Lycka Cosmetics AB rekommenderar varmt att samarbeta med Benjamin. Han har tagit vårt varumärke till nya nivåer. Vi söker samarbetspartners som har det lilla extra, som kan se utanför "boxen". Det gör Benjamin! Samtidigt är han lyhörd, noggrann och kreativ, vilket vi värdesätter.”

 

Carina Folkesson —
Deputy CEO at Grön Lycka Cosmetics AB

Arbetet har kretsat kring ett nytt helhetskoncept för att förflytta varumärket till lyxigare marknadssegment. Resultatet är ett nytt grafiskt omfång med tillhörande e-handel och tryckmaterial.

 

User experience design
User interface design
Art direction
Fotografering
Produktförpackningsdesign
Grafiskt material

Next
Next

Wondr - Branding